Muziek

Grafische partituur

Kan je geen noot lezen? Geen probleem, grafische partituur lost je probleem op! 
Een uitkomst voor iedereen die geen noot kan lezen maar wel graag muziekstukken wilt onthouden en spelen. D.m.v. grafische notaties worden de muziekstukken voor iedereen leesbaar. 


Dit is mijn grafische partituur.Voor de duidelijkheid zal ik even vertellen wat de plaatjes en notaties betekenen. Het eerste plaatje staat een jongen die AAAA zegt. Dit staat voor de de A klank die gezongen kan worden. De notatie voor het geluid is de autoweg. Vervolgens staat er een plaatje met handen die klappen, dit spreekt eigenlijk al voor zich, dit betekend klappen. Om dit geluid aan te geven heb ik als notatie handjes gemaakt. En tenslotte in het laatste plaatje staat een meisje te stampen, dit is het derde geluid. Dit heb heb ik aangegeven met schoentjes.

Ik heb gekozen om eerst de plaatjes met notaties op het blad te zetten. Zodat het duidelijk is welke notatie, wat betekend. En om er alvast in te komen. Zodat de kinderen niet in de war raken als ze het gecombineerde deel zien.

KVB-Model:

Toon

Klankhoogte: ik heb klankhoogte verwerkt in mijn partituur, wanneer de auto weg omhoog gaat zal er de A klank hoger zijn en wanneer de autoweg omlaag gaat zal de A klank lager zijn.
Klanksterkte: ik heb in mijn partituur ook klanksterkte verwerkt, het klappen in de handen verschilt. Er wordt zacht geklapt, daar staan de kleine handjes voor en de grote handjes voor hard geklap.
Klankduur: de klankduur heb ik er vervolgens in verwerkt, de schoentjes staan voor het gestamp. De korte schoenen zijn korte klanken en vaak komen er meerdere achter elkaar. De lange schoenen zijn lange klanken.
Klankkleur: tenslotte zit er ook klankkleur in mijn partituur, doordat alles uiteindelijk gecombineerd wordt, verschillende notaties en verschillende geluiden worden gebruikt heeft het geheel verschillende klankkleuren.

Vorm 

Herhaling: vooral bij het stampen en klappen komt herhaling voor, omdat er vaak meerdere tonen achter elkaar voorkomen. Als je naar het geheel kijkt zie je ook dat de laatste regel een herhaling is van de eerste regel.
Contrast: je ziet het contrast goed omdat ik gebruik heb gemaakt van drie verschillende geluiden die ik gecombineerd heb, de A klank bij zang, klappen en stampen.
Variatie: in de eerste en de laatste regel zit variatie doordat het geklap en gestamp op dezelfde melodie wordt gemaakt maar ander geluid heeft. Verder zit er geen variatie in.

Betekenis

Muziek is heel verschillende, kijk maar naar alle soorten en stijlen die er zijn. De één vindt mooi waar de andere het mooie niet in ziet. Smaken verschillen enorm. Maar bijna iedereen heeft wel een bepaalde muzieksmaak die bij je past. Sommige mensen luisteren of zingen mee met de muziek. Andere maken hun eigen muziek. Bij het maken van muziek kan je gebruik maken van een grafische partituur. Als je hier gebruik van maakt kan je, je eigen creativiteit erop los laten gaan. Je kan het goed gebruiken als mensen geen noten kunnen lezen. Als je zorgvuldig met de groep bepaalde notaties voor klanken bedenkt, kan je dit gebruiken voor de groep die geen noot kan lezen en tegelijkertijd ben je ook erg creatief bezig. En niet te vergeten bevordert het je motoriek.




Luister opdracht

De jeugd van tegenwoordig staat niet meer zo vaak stil bij klassieke muziek. Het past niet bij de generatie van nu. Aan de hand van deze opdrachten zullen kinderen toch bewust bezig zijn met de ouderwetse muziekstijl. 

Amelie – La valse D'Amelie (piano)

Stap1.

Betekenis: het muziekstuk is droevig en emotioneel door de afwisselende toonduur en toonhoogte. Persoonlijk vind ik de tonen van een piano al snel emotie versterkend, wat zo'n stuk extra mooi maakt in dit geval. Het stuk zet je aan het denken over ervaringen, gebeurtenissen of problemen.
Vorm: klassiek, er word alleen piano gespeeld.
Klankaspecten: het stuk bevat afwisselde toonduur, het bevat korte klanken en lange klanken. Ook zit er afwisselde toonhoogtes in, vooral bij de snelle gedeeltes is de toonhoogte hoog en de langzamere stukken bevatten een lagere toonhoogte. Ook zit er in het stuk verschil in klanksterkte maar dit is geen groot verschil. Er zit echter geen klankkleur in want er word alleen een piano gebruikt.

Stap 2.
Hoe luisteren de kinderen:

Ik denk dat de kinderen er een bepaalde emotie aan kunnen koppelen. Wat de kinderen er van vinden kan verschillen. Ze kunnen het saai vinden omdat het niet overeen komt met de muziek van hun generatie maar ze kunnen het ook interessant vinden omdat het niet van hen generatie is en daardoor ook nieuwsgierig worden. 

Stap 3.
Opdrachten bij het luisteren:

Analytisch: Ik laat de kinderen zelf bedachte bewegingen maken op de muziek, ik wil dat ze bewegen zoals de muziek 'voelen'.
Motorisch: Ik verdeel het muziekstuk in delen, elk groepje krijgt een deel van het muziekstuk. Hier bedenken ze een dansbeweging op. Aan het eind plakken we alle stukjes van de kinderen achter elkaar en hebben we een dans gevormd.
Musicerend: De kinderen beschrijven of tekenen hoe ze denken dat de maker van dit muziekstuk eruit ziet.
Creatief: De kinderen moeten beelden die ze zien of emoties die ze bij het muziekstuk krijgen in een tekening verwerken.
Sociaal: De kinderen bespreken onderling binnen hun tafelgroepje wat er voor verhaal bij het muziekstuk hoort.

Stap 4.
Wat doen de kinderen?

Bij de analytisch en motorische opdrachten bewegen de kinderen. Bij de creatieve en musicerende opdrachten gaan de meeste kinderen tekenen, enkele zullen schrijven. Omdat emoties en beelden voor veel kinderen nog lastig te beschrijven is. Tenslotte zullen de kinderen bij de sociale opdracht gaan samenwerken en mogelijk dingen noteren.

Stap 5.
Didactische werkvormen

Bij deze werkvormen is er sprake van coöperatief leren (motorische en sociaal), musiceren (musicerend) en twee- en drie- dimensionale beelden construeren (analytisch en creatief).

Stap 6.
Coöperatief leren:

Bij de motorische- en sociale opdrachten maak ik gebruik van coöperatief leren. Je zou het bij elke opdracht kunnen doen door de opdrachten in groepjes te laten doen en de opdrachten na te bespreken.

Stap 7.
Opening:

Ik laat verschillende plaatjes zien, die bepaalde emoties kunnen oproepen. Bijvoorbeeld plaatjes van een hondje dat in de regen staat, een meisje met een groot cadeau in haar handen en een monster dat zich verstopt onder het bed van een jongen. Ik laat de kinderen per plaatje een smiley teken die zij vinden passen bij het plaatje, bijvoorbeeld een blije smiley of verdrietige smiley.

Stap 8.
Nabespreken:

Aan het eind van de les wil ik de opdrachten na bespreken aan de hand van het verhaal wat ze verzonnen hebben en de tekeningen die ze gemaakt hebben per tafelgroep. 

Stap 9&10.
Feedback

Na aanleiding van de feedback van een medestudent en iemand van buiten af heb ik verschillende onderdelen aangepast. Door de aanwijzing van mijn medestudent heb ik nog wat spellingfouten eruit gehaald. En door iemand van buiten af, een familielid, heb ik stap 2 aangepast. In eerste instantie was ik redelijk negatief over wat de kinderen ervan zullen vinden. Maar de kinderen vinden vaak nieuwe dingen interessant en zo had ik het nog niet bekeken. 





Lied aanleren

Welke docent wit niet met wat bijzonders voor de klas komen? Iets wat niet te moeilijk is maar wel uitdagend maar niet standaard. Ik heb er iets voor bedacht. Het lied Nima naja. Een Russisch lied, kort maar uitdagend en anders dan normaal. Hier staat het stappenplan om je klas wat bijzonders te leren. 

Gezongen op de originele manier. 

OMOKVAR-Model

Ontwerp

Doel:
Aan het eind van les kunnen de kinderen het lied 'Nima naja' zingen.
Beginsituatie:
De kinderen zullen het lied 'Nima naja' voor het eerst leren zingen.
Kennen, kunnen, willen:
De kinderen kennen het lied nog niet, zij zullen het voor de eerste keer leren zingen.
Dit lied is geschikt voor een 7/8 groep. Door het geleidelijk te oefenen zullen alle kinderen aan het einde van de les het lied Nima naja kunnen zingen.
De kinderen zullen nieuwsgierig worden aangezien het lied in het Russisch is. Over het algemeen is dit een taal die de kinderen niet spreken. Kinderen willen het daarom vaak wel leren, het is nieuw en uitdagend. Belangrijk is goede ondersteuning aangezien sommige het lastig zullen vinden omdat ze de taal niet spreken/kennen.
Materiaal:
De tekst op een blad of op het digibord.
Karaoke versie of achtergrond muziek.
Ruimte:
Klaslokaal.

Muzikale opening en inleiding:

Eerst doe ik met de kinderen een klapspel. Leg de linkerhand op de linkerknie en de rechterhand op de rechterknie. Klap met een trage, grote beweging afwisselend op beide knieën en voer het tempo langzaam op. Maak de beweging steeds sneller. Daarna alleen met linkerhand op linker en rechter knie en vervolgens alleen met de rechterhand op linker en rechter knie en tenslotte wissel tussen het klappen in de handen en slaan op de knie.
Na het klapspel laat ik het lied horen en vraag ik of ze weten welke taal het is (Russisch), en wie er wat kan vertellen over het land (Rusland).

Kern:

Ik vertel de kinderen wat er gezongen wordt, zodat ze weten wat ze zingen. Daarna laat ik het lied nog een keer afspelen, ik zing mee en de kinderen klappen nog een keer mee met het lied. Vervolgens zingen de kinderen per zin mee. Dit herhalen we twee/drie keer en daarna doen we de volgende zin erbij.

Verwerking:

Daarna zingen we het lied eerst langzaam, zoals in het origineel en als dat goed gaat verhogen we het tempo langzaam. De kinderen kunnen nog steeds mee klappen. Door het klappen kan je de snelheid van het lied goed weergeven. Het begin van het lied is langzamer dan het einde van het lied. (Ni-ma naj-a langzaam en ni-ma mo-lo-kai snel).

Afsluiting:

Vervolgens zingen we met z'n allen het lied helemaal en mogen de kinderen er zelf bedachte dans bewegingen maken.

Reflectie:
Tenslotte vraag ik verschillende wat ze goed vonden gaan en wat er beter kon.

















4 opmerkingen:

  1. Feedback voor Lois

    Hoi Lois,

    Wat ziet je grafische partituur er goed uit! Lijk me erg leuk om er met de kinderen mee aan de slag te gaan, en denk dat zij het ook erg leuk vinden om te doen. je hebt het KVB-model goed beschreven.
    Ik zie inderdaad herhaling en contrast goed terugkomen in je partituur. De herhaling in de eerste en laatste regel en bij een aantal andere notaties. En het contrast komt ook goed terug, door de verschillende symbolen. Dat zie je goed terug in de tweede en derde regel. Alleen variatie zie ik iets minder terugkomen in je partituur. Ik zie niet echt een kleine afwisseling (zoals bij coupletten in een liedje) in regels. Kijk daar nog eens naar.

    Heel leuk gedaan!

    Groetjes Esmeralda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esmeralda,

      Bedankt voor je feedback, ik heb het gedeelte variatie aangepast. Ik had eerst verkeerd beeld van wat variatie was in mijn partituur maar dat heb ik aangepast en nu staat de juiste beschrijving van variatie in mijn partituur onder het kopje variatie.

      Verwijderen
  2. Hoii Lois,

    Je luisteropdracht zit goed in elkaar! Je hebt alle punten goed uitgewerkt. Het enige wat ik erop aan te merken heb is een spelfout bij stap 6: Bij de motorische- en sociale opdrachten.. Moet het zijn :)

    Groetjes Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Emma,

      Dankjewel, ik heb het aangepast. Ook heb ik daardoor alles nog even nagekeken en heb er nog wat andere spellingfoutjes uit kunnen halen

      Verwijderen