Park in herfstkleuren
Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt.
Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Als ik aan parken in de herfst, denk ik aan bruin/rood tinten, vallende bladeren van de bomen en een lichte grauwe sfeer. Aan de hand van deze kenmerken ben ik op internet gaan zoeken naar verschillende parken om mijn idee wat meer vorm te geven. Bomen zoals de wilg, langs een (wandel) pad met water, passen bij het beeld wat ik bij een park heb in de herfst. Ik wil graag de donkeren kleuren en de licht grauwe sfeer van de herfst laten zien.
Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Bij deze opdracht heb ik gekozen om met perspectief te werken.
Ik heb de volgende beeldaspecten gebruikt:
- Diepte suggestie, groot – klein door bomen vooraan groot weer te geven en achteraan klein
- Diepte suggestie, dichtbij staande elementen een donkere kleur te geven en ver weg staande elementen een lichtere kleur.
- Overlapping, enkele bomen die dichterbij staan overlappen over de bomen die verder weg staat en dus kleiner geverfd zijn.
- Overlapping, enkele bomen die dichterbij staan overlappen over de bomen die verder weg staat en dus kleiner geverfd zijn.
Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
- Potlood
- Plakkaatverf
- Kwasten en penselen
- Papier
- Water
Het duurde even om de juiste kleur of tint te krijgen door verschillende primaire kleuren te mengen. Ook had ik af en toe verf te kort, door het mengen houd je maar bepaalde hoeveelheid over van de kleur die je wilt. Dit was soms niet genoeg voor de vlakte die ik die kleur wou geven. Verder schilder ik liever op canvas maar dat kan onder deze omstandigheden niet.
Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik ben begonnen met bedenken welke associaties ik heb bij een park in de herfst.
Daarna ben ik op internet verschillende afbeeldingen gaan bekijken. Daarna heb ik een combinatie gemaakt van wat ik in gedachte had en afbeeldingen van internet en dit uitgewerkt op een schets. Door de afbeeldingen en het filmpje van de site 'laat maar zien' kreeg ik door hoe ik diepte in mijn tekening kon krijgen en welke kleuren ik het beste kon gebruiken.
![]() |
| Hier heb ik het pad met het water ernaast, ook de soort bomen en de grauwe sfeer terug te laten komen in mijn eigen werk. |
![]() |
| Het schuine verloop/perspectief van deze foto geprobeerd terug te laten komen in me eigen werk en de wilgen. |
Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Op de middelbare school heb ik al eens eerder met in perspectief tekenen gewerkt. Dit heb ik nog nooit eerder gedaan met plakkaatverf, dat maakte het ook lastig. Verf kan je niet meer uitvegen, dat kan wel als je met potlood werkt. Verder heb ik nooit met diepte gewerkt door de kleuren van donker naar licht te laten overlopen.
Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Door de bomen een donkere kleurtinten te geven met weinig bladeren en een donker pad vond ik dat de grauwe herfst sfeer naar voren kwam. Door gebruik te maken van diepte en perfectief kijk je het park in. Ik heb expres gekozen voor een schuin lopend pad, zodat je niet precies kan zien wat er achter de bomen staat, wat de sfeer meer benadrukt omdat je niet weet wat er nog meer is, hoewel je denkt genoeg te kunnen zien.
De diepte heb ik ook naar voren laten komen door de kleur verschillen, vooraan is het donkerder dan achteraan.
Door mijn beeld van een park in herfstkleuren te koppelen aan de afbeeldingen van internet ben ik tot mijn eindresultaat gekomen. Combinatie's van kleuren en kleurtinten, verschillende elementen en samenhang te gebruiken komt de opdracht goed naar voren.
Door de bomen een donkere kleurtinten te geven met weinig bladeren en een donker pad vond ik dat de grauwe herfst sfeer naar voren kwam. Door gebruik te maken van diepte en perfectief kijk je het park in. Ik heb expres gekozen voor een schuin lopend pad, zodat je niet precies kan zien wat er achter de bomen staat, wat de sfeer meer benadrukt omdat je niet weet wat er nog meer is, hoewel je denkt genoeg te kunnen zien.
De diepte heb ik ook naar voren laten komen door de kleur verschillen, vooraan is het donkerder dan achteraan.
Door mijn beeld van een park in herfstkleuren te koppelen aan de afbeeldingen van internet ben ik tot mijn eindresultaat gekomen. Combinatie's van kleuren en kleurtinten, verschillende elementen en samenhang te gebruiken komt de opdracht goed naar voren.
![]() |
| Begonnen met een kader maken waarin ik ga werken, vervolgens mijn schets erin getekend, Daarna begonnen met de globale grote lijnen/dingen zoals de rivier en de bomen. |
![]() |
| Vervolgens ben ik verder gegaan met de globale lijnen/dingen. En deze lijnen verder verwerken tot een onderdeel zoals de complete boom. |
![]() |
| Na de grote voorwerpen, ben ik verder gegaan met de details. Zoals de bladeren en diepte. |
![]() |
| Tenslotte heb ik de rest van de details afgewerkt en mijn werk afgerond. Al ben ik niet de nieuwe van Gogh, ik ben erg tevreden met het eind resultaat. |
Eigen resultaat beoordeling
Ik vind het geslaagd dat je diepte kan zien in mijn werk. Ook vind ik de bomen goed gelukt aangezien ik geen tekenwonder ben.
De details hadden wel wat beter/duidelijker mogen zijn, zoals bij het gras en enkele bladeren.
Lesvoorbereiding:
Begin situatie
Wat weten de kinderen al van deze leerinhoud?
De kinderen hebben associaties bij herfst en bij een park.
De kinderen hebben al eerder met verf gewerkt.
Les doel
De kinderen kunnen na deze activiteit..
- In perspectief werken.
- Juiste kleuren mengen tot de gewenste kleur.
- Juiste kleuren mengen tot de gewenste kleur.
Evaluatie
Bespreken van het werk.
Welke regels en afspraken gelden er voor het gedrag van de kinderen?
- Als de juf praat zijn de kinderen stil.
- Als je een vraag hebt of antwoord wilt geven, steek je een vinger op.
- Iedereen doet actief mee met de les.
Hoe krijg je de aandacht van de groep?
- De opdracht enthousiast overbrengen
- Zorgen voor duidelijkheid en kinderen betrekken.
Wat doen de kinderen die al klaar zijn?
- Beginnen met opruimen
- Gaan verder met een andere taak.
Welke materialen zijn er nodig?
- Potlood
- Plakkaatverf
- Kwasten en penselen
- Papier
- Water
Hoe wordt het werk gedistribueerd?
Ik leg van te voren alles klaar en daarna kunnen de kinderen per groepje het pakken.
Lesopbouw
Oriëntatie
Ik introduceer de opdracht d.m.v. plaatjes met perspectief. Daarna leg ik uit hoe je in perspectief kan tekenen/schilderen. En vertel de les doelen.
Uitleg/instructie
Nadat ik het in perspectief tekenen uitgelegd heb, laat ik de kinderen even kort oefenen. Daarna vertel ik wat ik van de kinderen verwacht van de schilder opdracht, een park in herfstkleuren gecreeërd door primaire kleuren die de kinderen moeten mengen voor b.v. de kleur bruin. De kinderen komen per groepje het materiaal pakken. De kinderen mogen zelf weten wat er in hun park komt, als er maar beetje perspectief in zit en herfstkleuren bevat. Terwijl de kinderen bezig zijn, loop ik rond en ondersteun de kinderen als ze het moeilijk vinden. Tenslotte laat ik de kinderen, na uurtje werken, alles opruimen en moeten ze hun werk op de grond in het midden van de klas leggen. We bespreken de eindresultaten en sluiten af.
Wat doen de kinderen?
De kinderen luisteren naar de uitleg en gaan daarna zelf aan de slag met de opdracht.
Les overgang
Nadat de schilder opdracht afgerond is, wordt de dag afgerond en gaan de kinderen naar huis.
Monster van Loch Ness
Je bent naar Schotland geweest, en je beweert dat je het monster van Loch Ness hebt gezien. Je stuurt een ansichtkaart met je dappere verhaal, maar het is natuurlijk veel te gevaarlijk om je vrienden en familie dit ook te laten meemaken. Dus zorg je dat de kaart zo angstaanjagend is, zodat niemand durft te komen.
Je bent naar Schotland geweest, en je beweert dat je het monster van Loch Ness hebt gezien. Je stuurt een ansichtkaart met je dappere verhaal, maar het is natuurlijk veel te gevaarlijk om je vrienden en familie dit ook te laten meemaken. Dus zorg je dat de kaart zo angstaanjagend is, zodat niemand durft te komen.
Betekenis
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt.
Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Iedereen
heeft wel een beeld bij het monster van Loch ness. Het beeld wat ik
heb bij het monster, is een soort dinosaurus in het water. Groot
beest met een lange nek, gevaarlijke bek, lange staart en ruwe huid.
Aan de hand van verschillende verhalen over het beroemde monster en
foto's van internet, heb ik mijn schets gemaakt. In mijn werk wil ik
de soort dinosaurus laten zien. En d.m.v. van een vel keukenrol in de
inkt te dopen en dit vervolgens op het monster te dippen, wil ik de
ruwe huid naar voren laten komen.
Vorm
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt
toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
- Bij
deze opdracht heb ik gekozen om in perspectief te werken zodat het
beeld angstaanjagender kan maken, door de staart dichterbij te maken
dan de rest van het lijf.
- Ook
heb ik gewerkt met inzoomen, door het monster er niet helemaal op te
zetten, zorgt dat ook voor een angstaanjagender effect.
Materie
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat
materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen
gebruiken en zo ja waarom?
- Oost-Indische
inkt
- Papier
- Potlood
- Keukenrol
- Water
- Omsteekpennetje
- Kroontjespen
- Ecoline
- Ecoline
Dit
was de eerste keer dat ik met Oost-Indische inkt heb gewerkt. Ik vond
het erg lastig om hiermee te werken, je moet veel geduld hebben
aangezien je na enkele seconde weer opnieuw je pennetje in de inkt
moet dopen. En dat je niets kan uitvegen/uitgummen maakt het ook
extra lastig. Wel vond ik het leuk om er een keer meegewerkt te
hebben aangezien ik er nog nooit mee gewerkt had. Ik had graag nog
met sponsjes willen werken, daardoor kan je voor de huid een nog
mooier effect creëren.
Beschouwing
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp?
Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de
beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor
het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in
het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Aan
de hand van mijn eigen beeld bij het monster en de beelden die
gegeven worden in verschillende krantenartikelen en foto's van het
internet, ben ik begonnen met mijn schets.
![]() |
| Het verhaal waarin staat vermeld hoe het monster uit zou zien. |
![]() |
| Foto van hoe het monster eruit zou zien. |
Doordat
in de lessen voorbeelden werden laten zien hoe je het materiaal mooi
kan gebruiken, ben ik daar mee begonnen. Later voor de detail leek
het me mooi om de ruwe huid extra naar voren te laten komen. Ik had
bedacht om met de structuur van een vel keukenrol
dit
te creëren.
Werkwijze
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb
je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Dit
was de eerste keer dat ik met dit materiaal gewerkt heb. Ik vond het
erg lastig omdat je er veel geduld voor moet hebben en precisie werk
is. En daarnaast als er wat mis gaat
dan moet je het mooi verbloemen, uitgummen is geen optie bij inkt. Ik
heb geleerd hoe zorgvuldig je moet omgaan met dit materiaal voor een
mooi effect en mooie lijnen.
Onderzoek
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt
gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5
componenten in dit proces meegenomen?
D.m.v.
'inzoomen' en diepte gebruik heb ik het beeld angstaanjagender
gemaakt. In mijn ogen was het monster een soort dinosaurus in het water, met een groot lichaam, lange nek, gevaarlijke bek en een staart.
In mijn werk zie je goed terug dat de strakke lijnen met de inkt zijn gemaakt, ik heb hierbij gebruik gemaakt van omkeerpennetje en kroontjespen. Met het vel keukenrol heb ik de ruwe huid gemaakt. Het water heb ik gemaakt met blauwe ecoline en door dichtbij het water donker blauw en het verder weg lichter te maken zie je diepte goed.
Door het beeld eerst te schetsen, kon ik strakke lijnen maken de inkt. Nadat ik de grote lijnen heb gemaakt kon ik verder met uitdrukking en details. En tenslotte het water en de afwerking.
![]() |
| Ik ben begonnen met mijn schets op de ansichtkaart te maken en daarna met inkt de grote lijnen overgetrokken. |
![]() |
| Vervolgens ben ik verder gegaan met de uitdrukking en details van het beest. |
![]() |
| Daarna heb ik de details op de huid gemaakt met een vel keukenrol. |
![]() |
| Nadat ik de huid gemaakt heb, heb ik het water kleur en diepte gegeven. Dit heb ik gedaan met blauwe ecoline. |
![]() |
| Tenslotte heb ik het geheel afwerkt en is dit het eindresultaat geworden. |
Aan
de ene kant ben ik tevreden andere kant zijn er een paar punten die
ik anders had willen doen. De details, zoals de huid vind ik er mooi
geworden en de globale vorm is ook hoe ik het in gedachte had. De
gezicht uitdrukking vond ik moeilijk en ik had het monster nog iets
verder moeten 'inzoomen', dan was het geheel mooier en
angstaanjagender geworden.
Monument der wachtende
Daar sta je weer, op het station te wachten tot je bus naar huis komt. Wat zal je gaan doen, op je telefoon kijken of er al nieuwe berichtjes binnen zijn, koffie halen, de krant maar eens doorlezen? Je kijkt eens om je heen, jij ziet dat je niet de enige die moet wachten op zijn bus of trein. Iedereen doet zijn eigen ding tijdens het wachten. Zoveel verschillende mensen die aan het wachten zijn, je zou er haast een monument van laten maken.
Ik
ben begonnen met rond kijken op het station naar alle soorten
wachtende mensen. Nadat ik voor bepaalde houding gekozen had, heb ik
op internet extra foto's opgezocht en daarna ben ik het beeld gaan
schetsen. De houding die ik gekozen heb is gesloten. De persoon maakt
zich klein en denkt na terwijl ze wacht op haar bus of trein. De
houding van het meisje is gesloten, doordat haar benen opgetrokken
zijn en haar romp en hoofd zich licht naar voren buigen. Door de
stiften en knoflookpers heb ik meer structuren aan kunnen brengen.
Monument der wachtende
Daar sta je weer, op het station te wachten tot je bus naar huis komt. Wat zal je gaan doen, op je telefoon kijken of er al nieuwe berichtjes binnen zijn, koffie halen, de krant maar eens doorlezen? Je kijkt eens om je heen, jij ziet dat je niet de enige die moet wachten op zijn bus of trein. Iedereen doet zijn eigen ding tijdens het wachten. Zoveel verschillende mensen die aan het wachten zijn, je zou er haast een monument van laten maken.
Betekenis
Geef
aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt.
Vertel
daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Elke
dag sta ik bij het centraal station, waar tientallen mensen staan te
wachten op de bus of trein. Je ziet de meeste mensen een krant lezen
of ze pakken hun mobieltje erbij om de tijd te doden. Maar een enkele
groep van de wachtende mensen, denkt na. Over problemen, relaties,
toekomst, familie. Deze mensen maken zich vaak kleiner en meer
gesloten. Als voorbereiding heb ik gezocht naar dit soort mensen en
uitgewerkt in een schets. In mijn werk heeft de persoon zijn benen
opgetrokken, voor een gesloten houding. En een licht gebogen hoofd om
het kleiner maken te benadrukken.
Vorm
Leg
aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt
toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel
detailfoto’s toevoegen).
Voor
deze opdracht heb ik verschillende beeldaspecten gebruikt:
- Structuur,
voor de haren en de trui, heb verschillende structuren aangebracht om
details te verduidelijken en meer geheel van te maken.
- Centrale
compositie, het centrale punt is niet direct zichtbaar maar de
lichaamsdelen buigen allemaal naar dat punt toe. Het punt ligt tussen
de romp en de benen. De benen trekken zich op naar het punt en de
romp buigt zich naar het punt, de armen vallen over het punt en het
hoofd buigt ook naar het punt toe.
Materie
Met
welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat
materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen
gebruiken en zo ja waarom?
- Beeldhouwersklei
- Plamuurspatel
- Miretten
- Kleisnijders
- Houten
plank
- Stiften
- Knoflookpers
- Water
Ik
vond het heel leuk om met dit plastische materiaal te werken, je kan
het eindeloos vervormen tot je de vorm hebt die je wilt. Verder had
ik genoeg aan de materialen die beschikbaar waren.
Beschouwing
Welke
beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp?
Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de
beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor
het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in
het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Werkwijze
Had
je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb
je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Vroeger
heb ik hier weleens mee gewerkt maar heb er nooit een persoon met
bepaalde houding mee moeten maken. Werken met plastische materiaal is
minder frustreren aangezien je het kan verbuigen zoveel je wilt. Het
gezicht maken vond ik wel erg lastig en vind het daarom ook niet zo
goed gelukt.
Onderzoek
Beschrijf
en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt
gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5
componenten in dit proces meegenomen?
In mijn werk heb ik de gesloten houding naar voren laten komen, door de benen opgetrokken te maken, de romp naar voren te laten buigen en het hoofd iets naar beneden gebogen. Je kan zien dat de persoon in d'r eigen wereldje is terwijl ze aan het wachten is.
De persoon buigt zich om een centraal punt heen, dat punt is in dit geval niet zichtbaar maar bevindt zich tussen de romp en de benen. De persoon heeft een trui aan, dat kan je zien aan de structuur en het haar is ook gevormd door bepaalde structuur.
Voor deze opdracht ik al het materiaal wat beschikbaar gebruikt, structuur aangeven met de stiften en knoflookpers. Met behulp van de miretten en kleisnijder heb ik de vorm van de persoon gemaakt. Door gebruik te maken van het water bleef de klei soepel.
Doordat ik eerst goed rondgekeken had, wist ik precies wat ik wilde maken. En kon ik vrij snel aan de slag en had ik genoeg tijd om mijn werk te maken.
Ik had al eerder met dit materiaal gewerkt maar nog nooit zo gebruikt. Het was leuk dat onlangs weinig ervaring met deze manier van werken, dat dit eruit is gekomen als eindresultaat. Ik ben erg tevreden.
![]() |
| Ik ben begonnen met de basisvorm, vanuit deze vorm werk ik het uit tot het eindresultaat. |
![]() |
| Vervolgens vorm ik de romp en de benen zo dat het realistischer wordt. |
![]() |
| Daarna heb ik er armen aangemaakt en nek/hoofd meer in verhouding. |
![]() |
| Ook dit heb ik daarna weer afgewerkt en wat realistischer gemaakt. |
![]() |
| Nadat ik alles in verhouding heb gemaakt ben ik aan de details begonnen. |
![]() |
| Tenslotte heb ik alles afgewerkt en is dit het eindresultaat geworden. |
Eigen
resultaat beoordeling
In
mijn eindresultaat zie mijn gekozen houding goed terug. Het gezicht
is minder mooi geworden en paar details hadden wel wat beter
zichtbaarder mogen zijn maar desondanks vind ik het uiteindelijke
resultaat erg geslaagd.

























Geen opmerkingen:
Een reactie posten